Offentlige toiletter = offentligt rum?
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Mail fra Kim Axelsen, AFA JCDecaux

Go down

Mail fra Kim Axelsen, AFA JCDecaux Empty Mail fra Kim Axelsen, AFA JCDecaux

Indlæg  Admin Man Mar 31, 2008 1:42 pm

Århus Stiftstidende har i de seneste dage startet en kampagne mod de offentlige toiletter.

Det lidt kedelige ved artiklerne er, at man ikke bringer de korrekte fakta.

Påstand:

Århusianerne benytter ikke toiletterne.

Fakta:

Indbyggere Århus: 280.000

Antal besøg pr. år: 59.867

= Næsten hver 4. århusianer har besøger toiletterne på et år. Det er faktisk ret mange.

Påstand:

Det er hundedyrt for Kommunen at have disse toiletter.

Fakta:

Afdelingsleder, Jens Bruhn Jensen, trafik og veje har oplyst, at Kommunen sparer 2,5 millioner hvert år på denne ordning i forhold til de gamle toiletter, som kommunen stod for. Og så er toiletterne nu åbne i 24 timer. Der er adgang for kørestolsbrugere og mange andre finesser.

Påstand:

Det koster alt for meget for kommunen pr. besøg.

Fakta:

I avisens beregninger medtager man både anlægsomkostningerne og driftsomkostninger, når man beregner toiletterne i Århus. Og man beregner kun på de toiletter kommunen har lejet.

Det er mest korrekt at beregne efter drift omkostninger. Ellers skal anlæg af toiletbygninger medtages og her er en traditionel bygning meget kostbar.

Århus:

Toiletter koster i drift pr. år: 1.330.000,- (7 er lejet af Kommunen og 10 stilles til rådighed for Kommunen uden betaling fra Kommunen).

Der har været 59.867 besøg på et år.

Pr. besøg er det: 22.22 kr.

Vi kan sammenligne med København:

I Københavns Kommunen egen rapport og Kommunens toiletter fra 2003, oplyses, at Kommunen anvender ca. 21 millioner om året på 28 ubemandede toiletter og nogle pissoirer, samt 4 bemandede toiletter. De 4 bemandede toiletter er Rådhuspladsen, Amager Torv, Nyhavn og Vesterbro Torv. Disse toiletter kostede i 2003 12 millioner i driftsomkostninger. Det vil sige, at et bemandet toilet koster 3.300.000 pr år.

(2003 tal + prisindex) i gennemsnit pr. år:

Rådhuspladsen besøg pr. dag ca. 200= 41.66 kr. pr. besøg.

Vesterbro Torv besøg pr. dag ca. 50= 166,66 kr. pr. besøg.

Påstand:

Antallet af besøg er for få pr. dag.

Fakta:

Det er et relativt spørgsmål. Hvad er for få? Hvad er for mange?

Byrådet i Århus har besluttet, at ville tilbyde borgerne offentlige toiletter, ikke med et forretningsformål bag, men som en service til borgerne og byens gæster.

I øvrigt bør der tages hensyn til

-at toilettet på Åboulevarden har været nedtaget i 9 måneder på grund af byggeriet med Åen.

-at toilettet på Telefontorvet lige er monteret og har ikke været åben.

-at toilettet til Mølleparken slet ikke er monteret endnu.

Det betyder, at det kun er 14 toiletter, der har været 59.867 besøg på. Gennemsnittet er derfor større.

Fakta i øvrigt:

Åbent 24 timer

Alarm knap direkte til Falck Care

Handicap adgang

Gøres rent for hvert besøg

Adgang for forældre med barnevogn (det er der ikke plads til på de fleste andre offentlige toiletter).

……………………………….

Med hensyn til vores lille snak om narkomarkedet i Danmark – og hvad der medfører af tabte sjæle, småindbrud, tyverier og andet mindre godt.

Jeg ved godt, at man diskuterer forholdet fra tid til andet i Folketinget, men der kommer ikke rigtig noget virkelig konkret ud af det. Det er mere som om, at man skubber problemet foran sig.

Kommunen laver fixeområder o.s.v. for de har ikke andre muligheder. Politiet bruger også mange timer på at komme det mere eller mindre livs.

Så er det, at jeg tænker på succeshistorien fra Holland. Her er hash næsten fri, med det resultat, at det ikke er særligt interessant mere.

Man har også etableret et system med små busser der står rundt omkring i bl.a. Amsterdam og tilbyder narkomaner at kunne fixe under kontrol og under rene forhold. Det er tidligere narkomaner der er personale, så de kender turen.

Her kan en narkoman altså få sit fix, uden at der koster noget som helst. Samtidig tilbydes narkomanen en afvænning ud af misbruget, hvilket alle jo i bund og grund ønsker.

De tal som jeg har fået i min øresnegl er at ca. 75% tager imod tilbuddet og af de 75% bliver de 65% afvænnet, så det er store tal der er tale om.

Resultatet er at det økonomiske narkomarked falder sammen, fordi der ikke er handel i det mere, tyverier og indbrud reduceres kraftigt, politiet får mere tid og ikke mindst kommen en meget stor del ud af misbruget.

Hvorfor gør vi så ikke sådan noget i Danmark? Jeg ved det ikke, men mon ikke det er et spørgsmål om vilje og at turde gøre det fra vores Folketing. Det er nemlig ikke nok med regeringen i sådan et spørgsmål, der skal helst være et kraftig flertal.

Jeg håber, at du kan bruge det – og du må gerne bruge mit navn og telefonnumre, hvis nogen skulle få lyst til at ringe til mig.

Tak for de to arrangementer. Jeg syntes, at det var et sjovt påfund.

Held og lykke med opgaven.

Med venlig hilsen

Kim Axelsen

AFA JCDecaux as
T: +45 87 30 12 10
M:+45 26 30 39 00
www.afajcdecaux.dk


Admin
Admin

Antal indlæg : 8
Tilmeldt : 25/03/08

https://offentlige-toiletter.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum